Det här är berättelsen om Liquid Death.
Det låter som branding

Alla som på ett eller annat sätt arbetar med branding vet att varumärkesidentitet är helt avgörande för långsiktigt varumärkesuppbyggande. Det här är anledningen till att vi är så duktiga på att ta fram olika plattformar och styrdokument för vårt varumärkesarbete. Och att de manualer och guidelines vi tar fram är värdefulla för oss är det få som ifrågasätter.
I princip alla företag och varumärken har bestämt sig för hur deras varumärke ska se ut rent visuellt. Man har tagit fram en logotype, satt färger, grafiska element och typsnitt. Man har högst troligt även utvecklat ett eget bildspråk och bestämt sig för hur varumärket ska prata, dvs hur varumärket ska uppfattas i bild och text (tonläge).
Alla de symboler, ord och bilder som varumärket förmedlar avslöjar vem varumärket är och vad det står för. Det antyder vad det egentligen är som varumärket har för syfte och drömmar, vilka åsikter det har och vilka värderingar som styr det.
De flesta organisationer vet alltså hur deras varumärke ser ut och hur det pratar. Men ännu är det väldigt få som också vet hur deras varumärke låter.
Musik- och ljudprofilen – en del av varumärkesplattformen
I dagens medielandskap – där konkurrensen är hårdare, bruset högre, och möjligheten till differentiering svårare än någonsin tidigare – bör organisationer också göra musik till en central del av varumärkesstrategin.
Musik har nämligen förmågan att nå oss på ett emotionellt plan och kan därigenom påverka våra känslor och tankar om ett visst varumärke väldigt effektivt.
Som människor söker vi efter tillhörighet
Om ditt varumärke var en en person så skulle det givetvis också ha en musiksmak. Varumärken är precis som oss människor i många avseenden. Vi vill förmedla något om oss till omvärlden. Det gör vi bl a med hjälp av signaler som antyder något specifikt om oss (som t ex ett klädesplagg, våra möbler, eller musik). Detta är också anledningen till att många någon gång köpt en T-shirt med sitt favoritband. Vår egen musiksmak berättar nämligen något om oss som person, och när vi gör det öppnas möjligheten att attrahera någon som delar vår smak, våra åsikter och tankar.
För varumärken erbjuder musik samma möjligheter. Genom att associera varumärket till en viss typ av ljud- och musikprofil tar du ännu större kontroll över den varumärkesuppbyggande processen och kan mer framgångsrikt skapa de varumärkesassociationer du strävar efter.
Några svenska varumärken har redan nått långt inom music branding
1999 såg jag en reklamfilm från Ramlösa på temat hur mycket vätska vi förbrukar i olika situationer. Anledningen till att jag minns reklamen är för att jag minns musiken. Artisten var Heed och låten Seldom Seen. Låten berörde mig på djupet och skapade för mig nya associationer till Ramlösa, säger Patric Arvidsson, Copywriter på Thorn Creative.
En annan reklam som jag aldrig glömmer var Saabs reklamfilm från 2007. Saab lanseradeden nya Saab 9-5 BioPower och gav i samband med detta Erik Althoff i uppdrag att skriva musiken till filmen. Låten var Release Me och framfördes av popgruppen Oh Laura, som också kom att ge ut låten på singel.
Patric Arvidsson fortsätter, – även om Saab inte hade tagit fram en konkret musikprofil så hade de troligtvis en bestämd uppfattning om vad de ville förmedla för känsla med hjälp av ljud och musik. Det är ju rimligt att tro att låtskrivaren blev briefad om uppdraget.
Det här är en mycket bra, emotionell gestaltning i såväl bild, språk och ljud. Skandinaviskt, vemodigt, känslostarkt. Precis som Volvos Made by Sweden. Likheterna i allt från tonläge till musik är faktiskt slående.
Och just Volvo är ett av de varumärken som har kommit väldigt långt med att ljudsätta sitt varumärke. De har varit så pass framgångsrika att det går att höra på musiken i reklamfilmer att det är just Volvo som är avsändare.
Här är ytterligare en Volvofilm i Made by Sweden-konceptet. Artisten är Amanda Bergman med låten Vintersaga.
Ett annat svenskt varumärke som kommit långt är Max Hamburgerrestaurang. Företaget belönades redan 2011 med Stimgitarren, för sitt genomtänkta sätt att använda musik till att bygga varumärkeslojalitet.
Så här löd då Stims motivering:
”Max Hamburgerrestauranger AB är ett innovativt företag i restaurangbranschen som på ett medvetet och målinriktat sätt förstått musikens betydelse för sin verksamhet. Genom att skapa en tydlig och stark musikprofil har de även stärkt sitt varumärke och skapat en trivsam atmosfär för sina kunder.”
Musik underlättar helt enkelt den varumärkesuppbyggande processen och kommer spela en allt större roll i varumärkesstrategier framöver.
Gör det till en rolig första övning
En kul första övning för att komma igång är att ta till Spotify. Där finns ju ändå det mesta. Om du använder Spotify har du säkert en massa spellistor där du sparat dina favoritlåtar. Gör samma sak för ditt varumärke, men låt inte varumärkets spellista spegla din egen person. Tänk istället igenom hur ditt varumärke är önskar positionera sig i förhållande till dina kunders emotionella behov.
Det ger dig en grund att stå på, även om du sedan inte tänker köpa rättigheter eller investera i egenkomponerad musik. Men den där spellista kan fungera som ett styrinstrument om du eller byrån istället köper färdigkomponerade låtar ur en musikbank på nätet. Denna taktik blir kanske inte unik, men åtminstone gör det ditt varumärke konsekvent i hur det låter.
Tips: Plocka fram er varumärkesplattform när du sätter musikprofilen. Annars skapa den.
Fler nyheter
27 skäl att hälsa LSAB välkomna till byrån
Vi ser fram emot att stödja Histolab Products i att fortsätta bygga vidare på denna gedigna grund
Spela smart när marknadsledaren sätter reglerna.
I den första delen av vår artikelserie tittade vi på hur Gevalia, som marknadsledare, kunde sätta agendan för hela kaffekategorin..