Hur Mack blev hela Sveriges bensinstation

Historien om hur alla bensinstationer i Sverige kom att kallas ”mack” illustrerar inte bara ett stycke svensk industrihistoria, utan också ett fascinerande exempel på varumärkesdegeneration. Alltså fenomenet där ett varumärkesnamn blir så pass dominant att det samtidigt blir den generiska termen för en hel produktkategori.

And the story goes
AB Mack var ett svenskt företag som grundades 1916. När företaget började tillverka bensinpumpar blev de snabbt erkända för sin höga kvalité och innovationsgrad. Med dessa nya pumpar skakade de om branschen rejält.

Men ingen som kunde förutse att deras namn skulle komma att bli synonymt med alla bensinstationer över hela Sverige, oavsett vilket företag som drev dem. Denna utveckling är ett klassiskt exempel på varumärkesdegeneration.

Framgångens två sidor
Det hela visar två sidor av framgång. Å ena sidan är det en bekräftelse på företagets dominans och innovation inom sin kategori. AB Mack blev så framgångsrikt att deras produktnamn ersatte den generiska termen för bensinstationer, vilket visar på en oöverträffad marknadsnärvaro och konsumenternas acceptans.

Å andra sidan kan varumärkesdegeneration också innebära en utmaning. När ett varumärkesnamn blir generiskt, kan det leda till rättsliga och marknadsföringsmässiga komplikationer. Det blir svårare att upprätthålla varumärkets unika identitet och skydda det mot användning av konkurrenter. För AB Mack, som blev synonymt med alla bensinpumpar, visar detta på riskerna med att bli för framgångsrik.

När ett varumärke istället blir ett allmänt ord i språket
Historien om Mack visar vikten av att navigera framgång med strategisk medvetenhet. Det är avgörande för varumärken att inte bara sträva efter marknadsdominans, utan också att aktivt hantera sin varumärkesidentitet för att undvika att bli generisk.

Ja, Macks berättelse har gett oss värdefulla lärdomar om de potentiella fallgroparna av varumärkesdegeneration. Den här storyn illustrerar verkligen att ett specifikt varumärkesnamn kan bli så vanligt använt att det också förlorar sin ursprungliga koppling till ett specifikt företag – för att till sist bara bli ett allmänt ord i språket.

Andra degenererade varumärken

Termos: Ursprungligen ett varumärke skapat av företaget Thermos GmbH, har ordet ”termos” med tiden blivit den generiska benämningen på alla vakuumisolerade behållare för drycker.

Aspirin: Ursprungligen en varumärke som marknadsfördes av Bayer, men som nu är ett ord för hela kategorin.

Frigolit: Var ett varumärke för polystyrenskum, alltså cellplast, tillverkat av Dow Chemical Company.

Velcro: Ursprungligen ett registrerat varumärke för kardborreband, uppfanns av den schweiziske ingenjören Georges de Mestral. Med tiden har termen ”velcro” i vardagligt tal i USA kommit att användas generiskt för att beskriva alla typer av kardborreband, oavsett tillverkare.

Jeep: Från början ett varumärke för en typ av terränggående fordon tillverkat av Willys-Overland. Dessa termer har med tiden blivit generiska benämningar på respektive produktkategori i det svenska språket.

Post-it: Har till viss del genomgått varumärkesdegeneration, men inte i samma utsträckning. Det är fortfarande starkt associerat med det specifika varumärket av självhäftande lappar tillverkade av 3M. Även om termen ibland används i ett bredare sammanhang för att beskriva liknande produkter från andra tillverkare upprätthåller ”Post-it” fortfarande en stark varumärkesidentitet och varumärket går fortsatt att skydda.

Registrera dig för vårt nyhetsbrev och ta del av trender, insikter och byrånyheter.

* indicates required

Fler nyheter

Det låter som branding

Alla som på ett eller annat sätt arbetar med branding vet att varumärkesidentitet är helt avgörande för långsiktigt varumärkesuppbyggande.